Comparació de jornades escolars amb
altres escoles
El darrer dia de classe, en
vam posar en petit grup per comparar les diferents jornades escolars de les cinc
escoles on estem realitzant les nostres pràctiques. Entre aquests centres, vam
trobar diferents similituds i diferències que ens va fer intercanviar una
multitud d’opinions personals. En definitiva, va ser una conversa molt
interessant, perquè vam podem contrastar la forma de treballar de cada escola i
es va poder observar les prioritats que tenen cada una d’elles sobre el procés
d’ensenyament i aprenentatge dels infants.
Primer, cal mencionar les
diferències d’horari en les entrades i les sortides. La meva escola, ofereix un
horari amb molta flexibilitat, d’una hora i mitjà, perquè les famílies deixin i
recullin als seus fills. Això, facilita a les famílies que puguin deixar als
seus fills grossos a l’escola pública que tenim al devora dins una mateixa
franja horària. A més, la mestra pot donar la benvinguda a cada família d’una
forma més individualitzada, per informar-se sobre l’estat de l’infant o altres temes
personals. En canvi, hi ha una escola que només dona a les famílies quinze
minuts per realitzar el moment d’arribada. Crec que aquest temps és massa just
per poder atendre a cada família de la forma que es mereix.
Un altre aspecte a destacar
comparant el meu centre amb aquesta escola, són les activitats que realitzen
els infants just arriben a l’escola. Els infants de la meva aula solen jugar al
racó de jocs didàctics, a racons simbòlics o amb altres tipus de material com
plastilina o pintures, fins que tots els infants arriben. En canvi, aquesta
escola els fa seure fins l’arribada de tots els infants. Per la poca
experiència que tinc, crec que fer seure tant estona als infants, pot provocar
que els infants estiguin desconcentrats a l’hora de realitzar el bon dia i les
activitats que es duen a terme dins aquesta.
Respecte a altres rutines del
dia a dia, he trobat moltes semblances entre les diferents escoles, com és el cas
del control d’esfínters i l’hora del berenar. Les mestres sempre intenten que
els infants vagin desenvolupant la seva pròpia autonomia, per això, els infants
estan acostumats a anar al bany quan tenen ganes, a cercar i deixar el berenar
al seu lloc i a recollir el material de les diferents activitats proposades
durant el dia. També, a tots els centres, es realitzen els mateixos estils d’agrupaments:
petit grup, gran grup o desdoblaments per realitzar les activitats d’una forma
més qualitativa.
Per altra banda, he de dir
que totes fem les pràctiques amb infants de la mateixa edat, tercer d’educació
infantil. Per això, els jocs i les activitats que realitzen els infants són
comuns. Entre aquestes trobem: els racons simbòlics, psicomotricitat, música,
experimentació, plàstica, etc.
En conclusió, crec que totes
les escoles tenen més semblances que diferències, tret de l’escola comentada. A
més, aquesta realitza la jornada escolar de forma partida. Aquest, pot ser un dels trets
perquè presenti diferències entre la resta d’escoles comentades. Encara així,
tots els centres destaquen per la gran importància que l’hi donen als moments
quotidians, a la bona relació amb les famílies i al respecte del ritme d’aprenentatge
dels infants.
Una cosa que potser canviaria
de la meva escola, és recordar, per exemple, en el bon dia les activitats que van
realitzar el dia anterior. Hi ha un centre on realitzen una assemblea d’acomiadament.
Crec que aquesta assemblea hauria de tenir la mateixa importància que el moment
del bon dia. D’aquesta manera, els infants aprendrien a reflexionar sobre el
que han fet i el per què i, a més, assimilarien cada vivència d’aula.
Realitzant aquesta reflexió, he
treballat la competència 3.2 i 4.2 perquè he reflexionat sobre l’organització
dels diferents centres escolars i perquè he comparat i identificat bones
pràctiques educatives.
No hay comentarios:
Publicar un comentario