Què és una
bona pràctica?
Cada
pràctica realitzada a un centre escolar, potser susceptible de ser una bona
pràctica o no, dependrà de la manera en què la posem en pràctica. El més
important és que amb aquesta pràctica tots els infants es vegin beneficiats.
Per
això, com a bona pràctica podríem
considerar les activitats que fomentin el respecte cap a l’educació
mediambiental, que treballi els hàbits d’alimentació saludable o cura del material,
que es fomenti la cooperació, el treball en equip i els valors, que es tingui
en compte la participació de la família per millorar la relació família-escola,
etc.
Però
tots aquests conceptes no es poden considerar com a bones pràctiques sinó es
propicien situacions riques d’aprenentatge, s’afavoreix l’autonomia de l’infant,
es parteix dels interessos dels infants, de la seva seguretat, sinó es tenen en
compte les seves necessitats, l’etapa evolutiva on es trobin, atenció a la
diversitat, flexibilitat i continuïtat en les activitats, etc. A més, sempre
caldrà fer una bona planificació i organització prèvia a l’activitat i una
reflexió i avaluació final.
Els
exemples que he trobat interessants com a bones pràctiques són les següents:
http://elpauensensenyaelssentits.blogspot.com.es/p/pagina-principal.html
http://elpauensensenyaelssentits.blogspot.com.es/p/pagina-principal.html
“Estimular
els sentits”
Mitjançant
els sentits, els infants desenvolupen l’olfacte, la vista, el tacte, el gust i
l’oïda. Aquests, es treballen amb qualsevol vivència diària, a través de la
manipulació d’objectes, amb les experiències afectives, etc. Amb els sentits,
els infants aprenen a percebre i conèixer l’entorn que els envolta. És el
primer contacte amb l’exterior, l’infant aprèn d’ell i, en conseqüència,
evoluciona en el seu procés d’ensenyament i aprenentatge.
http://petitsgransartistes.blogspot.com.es/2011/10/treball-de-les-emocions-i-els.html
http://petitsgransartistes.blogspot.com.es/2011/10/treball-de-les-emocions-i-els.html
“Aprendre
a gestionar les emocions”
És
important que els infants aprenguin a gestionar les seves emocions, que
sàpiguen autoconèixer-se a si mateixos i autoregular-se per poder compartir els
seus sentiments i emocions amb els altres. Per això, és necessari que els
mostrem a reflexionar sobre el què senten, que sàpiguen identificar-ho i
expressar-ho per poder comunicar-se amb el seu entorn proper. Qualsevol moment
és bo per fer-ho, una rutina, una activitat o un esdeveniment inesperat són
bones ocasions per treballar-les.
http://llarsinfantsmontbui.blogspot.com.es/2013/04/participacio-de-les-families-en-la.html
http://llarsinfantsmontbui.blogspot.com.es/2013/04/participacio-de-les-families-en-la.html
“Participació de les famílies en les
activitats”
L’educació
dels infants implica entre d’altres una relació de comunicació oberta entre la
família i l’escola. La família ha d’interessar-se, participar i implicar-se
integrament en el context escolar. Per això, cal que l’escola els hi ofereixi
la possibilitat de participar en les activitats que es realitzen. Així, poden
treballar d’una manera conjunta facilitant la tasca per ambdues parts. A més, oferim
als infants moments de protagonisme quan venen els seus pares o avis, fent que
els seus aprenentatges siguin molt més rics i inoblidables per a ells.
Amb
aquesta entrada he treballat la competència 1.3 i la competència 4.2, perquè he
accedit a diferents blocs i experiències per tal d’ampliar la meva formació i
perquè he contrastat diferents pràctiques i les he comparat, triant aquelles
que he considerat com a bones pràctiques.
No hay comentarios:
Publicar un comentario